Inlägget har lästs 71 gånger och har 5 svar. Bevaka detta inlägg
3 inlägg i forumet
Ingen barnvakt under förlossningen - får föda ensam
Vi ska få vårt andra barn i slutet av november och innan dess så flyttar vi till en annan stad där vi än så länge inte känner så många. Vi har son som kommer vara 1,5 år när barnet ska födas och som inte alls är van att vara borta från oss. Vi hade några barnvakter på lut men i båda fallen så har familjerna drabbats av dödlig sjukdom så dom kan inte ställa upp och passa våran son. Vi har vridit och vänt fram och tillbaka men insett att maken måste nog vara hemma med sonen och jag får åka in till BB själv och föda.
Visst det känns ju inte direkt optimalt, men vad ska man göra, finns det någon här som har erfarenhet av att varit tvungen att föda ensam och hur kändes det. Jag vill inte gå ned mig över det här utan är tvungen att acceptera situationen. Som sagt finns det någon som har varit i en liknande situation
2010-07-01 08:54:47
Jag fick oxå in och föda min nr 4 själv. Båda tänkbara barnvakter hoppade på kryckor så det var en utav anledningarna som gjorde att jag valde att åka in själv. Fick skjuts utav grannen strax efter 21 och 23.25 var gossen ute och jag var hemma igen hos familjen 09.00 morgonen därpå.
Jag fick jättefint stöd utav personalen och barnmorskan kom in under natten efter jag fått sonen och satt och pratade länge med mig om allt mellan himmel och jord. Men visst vill man vara två men som sagt det går fint ändå.
Lycka till!!
Kramis phoebe![]()
2010-07-01 10:53:17
3 inlägg i forumet
Det är skönt att höra någon som varit med om samma sak, jag har varit och är väl orolig att man ska vara utlämnad när man kommer in helt själv. Men du verkar ha fått ett så bra stöd, så det känns lite lättare nu. För visst vill maken vara med, men sonen är ju det som går först. Tack för svaret.
2010-07-01 13:31:36
Tror och hoppas att de tar lite extra hand om de som kommer in själva. Kan kanske kontakta avd och höra hur de brukar gå tillväga när man kommer in själv så du känner dig trygg tills den dag det är dags.
Kramis phoebe![]()
2010-07-01 14:08:27
3 inlägg i forumet
Vi ska prata med Mvc när vi väl har flyttat, jag hoppas och tror ju att dom tar mer hand om en när man är själv. För jag såg inte till BM så mycket under förra förlossningen, men det var ju för att vi var två.
Kände du dig ensam, eller det är väl kanske så att man är så mycket upp i allt så man inte riktigt hinner känna efter. Funderade du mycket på ditt beslut innan förlossningen?
Kram Lena
2010-07-01 18:17:01
Ja stundtals kände jag mig klart lite ensam för man vill ju dela upplevelsen med den blivande fadern. Men de var så gulliga till mig så det kompenserade en del tack o lov.
Att jag skulle föda ensam blev inte helt klart för mig förrän den stunden det var dax, så inget jag hade funderat på så mycket mer än att jag hade det på känn att det kunde köra ihop sig.
Hör till saken att fadern i fråga inte var så stöttande som han borde i det stora hela, så i mitt fall hade jag det nog klart bättre utan honom så här efteråt sett. Vilket så inte är fallet med er situation.
Men jag hade fått tre barn innan med en snäll man så jag var trygg i min roll som barnaföderska och det hjälpte mig fint i denna annorlunda situation.
Finns många män som på ett eller annat sätt inte kan eller vill närvara och en del väljer då en kompis, syster eller sin mamma att närvara men det var inget som var aktuellt för mig. Inget jag hade känt mig bekväm med men det är alldeles säkert ett fint stöd för dem som väljer att ha det så![]()
Tror absolut att man får mer uppmärksamhet som ensam. För vi de andra fyra tillfällen när jag hade barnens pappor med så har man som lilla familjen fått rå sig mycket själv.
kramis phoebe![]()
2010-07-01 19:29:33
Svara på detta inlägg
Bli medlem
För att svara på detta inlägg måste du bli medlem. Det blir du enkelt genom att fylla i formuläret till vänster.
Inte nog med att du får full tillgång till vårt forum om du blir medlem. Du får även bl.a:
- En egen blogg
- Egen gästbok
- Möjlighet att skicka meddelande till andra medlemmar
- Chans att gå med i grupper
- Deltaga i tävlingar
Så fyll i formuläret till vänster så är du snart igång!