Inlägget har lästs 293 gånger och har 6 svar. Bevaka detta inlägg
12 inlägg i forumet
Tips och erfarenheter av vårdbidrag
Hej!
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter när det gäller vårdbidrag, eftersom jag har sett ganska många som frågar om detta och tycker att det är svårt. Jag har ansökt och har nu fått ett förslag, dock understryker FK att de ÖVERVÄGER att bevilja, så det är inte helt i hamn ännu. såhär är mina krav och FK:s bedömning:
Har ansökt om följande merkostnader:
extra tvätt 3 maskiner/vecka + extra fläckborttagningsmedel ???:-, beviljat 875:-.
Extra slitage kläder och skor 4150:-, beviljat 2880:-.
Förstörda saker/inventarier 8000:-, beviljat 2000:-.
Merkostnader pga belöningssystem och motivationsförhöjningar enl dokumenterad rekommendation, 2000:-, beviljat 0:-.
Lamineringsmaskin + tillbehör 500:-, beviljat 500:-.
Extrakostnader för att bjuda med kompisar på lockande fritidsaktiviteter för att hjälpa L i det sociala samspelet 2000:-, beviljat 0:-.
Medicin högkostnadsskydd, beviljat 1800:-.
Omega 3, beviljat 0:-.
De skriver inte ett ord om all den extra tillsyn jag har beskrivit, vet inte hur detta vägs in??? Bedömningen verkar utgå från någon slags schablon, en del saker godkänns och andra inte, lite på lösa grunder men det är ju bara att anpassa sig och tänka smart när man formulerar sig. Bl a angav jag att jag tvättar tre maskiner extra i veckan, men FK har gjort en skälighetsbedömning att jag tvättar två extra tvättar i veckan...hur de nu kan räkna ut det utan att ha träffat vare sig mig eller L!!! De kanske har statistik över genomsnittsadhdbarnet
.
Hur som helst, om det är någon som ansöker om bidrag och tycker att det är jobbigt med formuleringar och vad man ska ta upp, så hoppas jag att detta kan vara till hjälp. Kramar från Hanna
2010-06-21 20:10:16
Jag ansökte ochså om mer kostnader fick inget beviljat all medicin ska gå under högkostnads skyddet sa dom så där var inga mer kostnader. Ang belönings system ,xtra tvätt och slitage fick jag heller inget för.Ser att dom bedömer olika beroende på vilken handläggare det är.Men det var bra att du fick igenom vissa saker i alla fall förutom grundsumman! vilken nivå bedömmer fk för ditt barn? Vi har 1/4 dels vb! kram annlej
2010-06-21 20:29:50
12 inlägg i forumet
Förslaget för L är 1/4 vårdbidrag. Jag är helt förvånad - menar du att medicinkostnader upp till högkostnadsskydd inte godkändes för er??? Samt extra tvätt och slitage på kläder??? Det är ju fullständigt oacceptabelt, gäller inte samma rutiner oavsett var man bor??? Sånt här kan få mig att gå i taket... Det får bara inte vara upp till enskild handläggares "privata" tyckanden. Jag var övertygad om att de hade en mall att gå efter, typ diagnos adhd = ökade klädkostnader 2880:-. Vad går de då på när de bedömer? Eller är det beroende på hur lätt man har för att uttrycka sig på deras byråkratiska krångelspråk? Någon som vet, och inte bara tror (som jag!)? Kram!/H
2010-06-21 21:00:04
Allt som överstiger högkostnads skyddet på 1800kr kunde man få som mer kostnad ,då vi hämtar sonens medicin betalar vi hela beloppet(1800) på en gång så vi får gratis med en gång efter det! så det är ju skönt!!!
Dom har säkert rekomendationer som dom följer vid bedömning,här i forumet i trådarna om vb kan man läsa o se hur olika det trots allt bedöms runt om i landet ang merkostnader.
( så där beror det säkert på vilken handläggare man har delvis deras erfarenhet ang adh mm diagnoser mm så tror jag ) Visst kan man gå i taket över sådant!!!kram annlej
2010-06-21 21:19:47
Härligt att du fick igenom en del. Jag fick endast igenom lite för resor och medlemsskap i attention. Inget för extra fritidsaktivitets kostnader, inget för bortslarvade kläder, inget för datorprogram, inget för extra telefonsamtal, inget för omega 3 mm Kommer inte helt säkert ihåg hur de gjorde med högkostnadsskyddet 1800 kr. Vi har iaf 1/4 dels vårdbidrag för sonen. Kram phoebe![]()
2010-06-24 21:39:01
23 inlägg i forumet
Vi fick inte merkostnader beviljade men vi helt vårdbidrag för båda våra pojkar tillsammans. Vi hade också slitage av kläder och medicin kostnader men inget blev beviljat som merkostnader och det är så att merkostnaderna måste överskrida en viss summa för att du ska få extra merkostnader. Vårdbidraget vi får är utom medkostnader och det kan se olika ut även fast du bor i samma kommun och tillhör samma f-kassa. Det är helt beroende på hur just din handläggare tänker. Hälsningar Cattis. I ansökan är det viktig även fast det känns jobbigt att ta upp allt negativt med ditt barn och överdriv gärna. Det som krävs extra för att ditt barn ska ha samma liv som alla andra. Det räcker inte att skriva om alla kostnader utan beskriv vad som är extra svårt för ditt barn och alla svårigheter som barnet har. Och det extra arbete ni måste lägga på att barnet ska ha det som alla andra.
2010-07-11 21:09:26
499 inlägg i forumet
litteratur om funktionshindret fick jag för, 700 kr/år
salvor o tvättlappar till stora blöjbarn 1300 kr/år
matrial till schemabilder, färgpatroner, lamineringspapper etc 1500 kr/år
slitage av inredning 3000 kr/år
extra slitage på kläder/skor 4880 /år
leksaker som förstörs etc 2000 kr/år
extra telesamtal 600 kr/år
mediciner 1800 kr/år
prenumeration på tidningen föräldrarkraft 450 kr/år
extra sophämtning pga blöjor till 6-åring 1324 kr/år
kostnad för bensin för att köra o ta bilder etc 600 kr/år
sjukvårdsresor 1800 kr/år
extra städproduktsförbrukning 600 kr/år
medlemskap astma o allergiförbundet samt Attention 720 kr/år
Perkeringsavgifter vid läkarbesök 1600 kr/år
resor till o från apotek 5 km ggr 1,10 ggr 24=132 kr/år
barnomsorgsavgift för barn över 12 år 5040 kr/år
Tänk på att ni ansöker om vårdbidrag, att ni lägger tyngdpunkten på merarbetet för barnet/barnen i fråga. Det är det som utgör grunden för vb. Kort o förenklat kan man säga att merkostnader är något du får utöver, en liten del bara.
Det jag skrev ovan är godkända merkostnader men gäller för 2 barn med svår astma o 2 barn med olika NPFdiagnoser.
Vår lille son är inte medräknad (NPF han med) men jag ska anöka på nytt i höst o se om jag kan få högre.
Lilleman har fått diagnos nu samt att jag kommer att ha barnen mer hemma nu, 15 timmar mer i veckan.
2010-07-12 08:08:37
Svara på detta inlägg
Bli medlem
För att svara på detta inlägg måste du bli medlem. Det blir du enkelt genom att fylla i formuläret till vänster.
Inte nog med att du får full tillgång till vårt forum om du blir medlem. Du får även bl.a:
- En egen blogg
- Egen gästbok
- Möjlighet att skicka meddelande till andra medlemmar
- Chans att gå med i grupper
- Deltaga i tävlingar
Så fyll i formuläret till vänster så är du snart igång!