Inlägget har lästs 1311 gånger och har 18 svar. Bevaka detta inlägg
Equasym Depot
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av medicinen Equasym Depot??min dotter ska börja med den på Fredag!? Den är ju gjord för att passa under hela skoldagen, hur blir det på kvällen då? Tacksam för svar från er! Kram Kram
2008-12-03 11:37:50
Jag gick in på läkemedelsverkets sida och läste om den medicinen
Den innehåller samma ämnen som Ritalin och Concerta gör och har samma funktion så jag kan ju tänka mig att hon får den för att en dag i skolan ska fungera så bra som möjligt för henne.
När det gäller kvällen så får man som förälder vara där och stötta och organisera upp hennes tillvaro för att det ska även fungera utan mediciner.
Tips är att läsa vad vi andra föräldrar gjort/gör för våra barn som äter ritalin/concerta samt strattera.
Mvh Heléna
2008-12-03 12:33:38
Tack Helle! 
ja jag har läst lite på era trådar, jätte bra! verkligen skönt att höra från er som varit me ett tag! Ska läsa mer och googla lite! Läkemedelsverket var ett tips oxå!
kram
2008-12-03 13:15:04
37 inlägg i forumet
Min dotter testade denna medicin i två veckor. Det funkade inte på henne. Det verksamma innehållet frigörs i två omgångar och hon fick en fruktansvärd dipp mellan dessa, med skakningar, frustration, huvudvärd etc. Vi bytte till concerta som funkade bra i cirka 3 veckor när hon bröt ihop totalt. Nu äter hon strattera och det har varit mycket bättre. Men alla medicine funkar olika på alla människor.
2008-12-06 13:37:21
[quote]Citerar Nike: Min dotter testade denna medicin i två veckor. Det funkade inte på henne. Det verksamma innehållet frigörs i två omgångar och hon fick en fruktansvärd dipp mellan dessa, med skakningar, frustration, huvudvärd etc. Vi bytte till concerta som funkade bra i cirka 3 veckor när hon bröt ihop totalt. Nu äter hon strattera och det har varit mycket bättre. Men alla medicine funkar olika på alla människor.[/quote]
Helt klart det är så. Jag såg ett program på TV4 för ett tag sedan som heter Doctors. Det är en talkshow med amerikanska doktorer och där pratade de just om medicinering och adhd. Skillnaden mellan usa och sverige är att i usa så finns bara en medicin (ritalin) men där visade läkarna en ny metod som ett ekg på hjärnaktiviteten som visa varit i hjärnan som adhdn sitter. Lite svårt att förklara, men de visade att en del barn inte alls svarar på ritalin. Det finns tydligen 4 sorters olika hjärnaktivitet vid adhd. Det programmet var väldigt intressant att se faktiskt. Men pga av hjärnaktiviteten så hjälper tex inte centralstimulerande mediciner på vissa barn.
2008-12-07 08:50:37
hej!
Vi ska göra ett försök med Equasym depot, vi skulle ha börjat i Fredags men det blev något fel med receptet. Så kanske imorgon? Är faktiskt skit orolig...
men jag måste ju ge det en chans.. känns det som!... jag vet inte! Det märks ganska fort som jag förstår det , Om det inte funkar!?
Intressant Helle, skulle vilja sett det!
2008-12-08 08:23:42
Hör av dig så får jag veta hur det gått för er, spännande
Tja fungerar det inte så finns det alltid strattera
2008-12-09 09:31:29
Hej Helle! Vi har hämtat ut medicinen nu, men kanske bra att börja på en helg så man har lite koll tänkte jag? minns du hur ni gjorde?
2008-12-09 12:35:57
[quote]Citerar Izza: Hej Helle! Vi har hämtat ut medicinen nu, men kanske bra att börja på en helg så man har lite koll tänkte jag? minns du hur ni gjorde?[/quote]
Ja vi fick åka ner till sundsvall på sjukhuset där för att sköterskorna på Bup-mottagningen skulle kunna ha koll på blodtryck och puls. Detta gjorde vi de tre första dagarna. Första dagen fick han ta första tabletten på sjukhuset för att de ska kunna hålla koll, sedan fick vi ta medicinen hemma och åka ner sedan. Efter tre dagar så var det grönt att gå på sjukhuset här för att ta blodtryck och puls. Sedan efter det så fick skolsköterskan ta över, en gång i veckan blodtryck och puls. Efter det så blev det en gång i månaden för att sedan bli en gång/halv år, och nu är det en gång/år . Men som jag förstått andra så är det olika från fall till fall och från läkare och läkare som skriver ut medicinen. Hör med bup hos er hur ni ska göra eftersom dessa mediciner har en liten liten risk att ge högt blodtryck och puls.
2008-12-09 17:15:49
9 inlägg i forumet
Hej Izza, hur gick det med medicinen? Min son ska börja med den så jag är nyfiken!
2009-02-16 19:32:18
Hej Polaris!
Ja det funkar väl så där, hon ligger på sån låg dos ännu, i Mars ska vi öka på!
Märker en liten skillnad, lite mer koncentrerad.. även på skolan, som är huvudmålet! På eftermiddagen/kvällen märker man när medicinen går ur kroppen. Blir
lite speedad, kan tänka mig att detta blir värre då vi ska öka dosen! Hennes aptit har minskat, men det funkar ändå! Hon kan äta massor då medicinen släpper, ganska bra på morgonen också.
Men vi ser inte sån jätte stor skillnad som jag hade trott men som sagt så är det en låg dos!
Lycka till! När börjar ni?, skriv gärna o berätta hur det går!
Kram
2009-02-16 19:43:24
9 inlägg i forumet
Hej igen och tack för svaret! Hm.. Vi skulle ha börjat i lördags, men medicinen fanns inte på apoteket så dom skulle beställa hem. Men vi kör igång vecka 9 när vi har sportlov. Han ska inom 1 vecka komma upp i 3 tabletter/dag. Få se hur det funkar.. Ska hålla dej informerad!!
2009-02-17 09:10:19
Det strulade för oss också på apoteket från början! Hoppas det går bra! Håller tummarna! Kram
2009-02-17 09:37:00
9 inlägg i forumet
2009-02-24 11:37:12
Min tjej är ju inte så stor men hon började på 1 tablett 10 mg varje morgon!
Vi ska till hennes läkare i Mars så då får jag höra lite mer, vi märker inte så mycket!
Hur mycket ska ni gå upp till?
Ha det bra1 kram
2009-02-25 09:30:01
5 inlägg i forumet
Hej!
Min son äter oxå equasym, han ätit sen i höstas, tycker han blir mer känslig och lätt för gråta, äter dåligt och är redan för smal, jag vill helst han äter upp sig under sommaren så kan han isf sen ta medicin. Sammtidig så är jag så himla osäker att han ska behöva äta medicin för klara skolan, dom sa att han bara behöver äta medecinen tills han är 16 år sen kan dom avskriva adhd. Undrar om han kan gå 7-9 efter 16 år ålder (ler) , och slippa ta medicin, jag är trots allt osäker på vad alla dessa bivärkningar kan ge, och någon knakare tror jag inte han blir oasett med eller utan medicin. Känner bara hopplöshet, han hade inga stresshormoner när han föddes för jag tog de väldigt lugnt när jag väntade honom, men dagis stressa upp honom och sa -han kan man inte stressa, men till slut blev han efter några år stressad iaf, fattar inte varför han skulle behöva stressa på dagis och förskola, för stress kommer ju till en förr eller senare, och ju äldre ett barn är så kan dom bearbeta stress bättre. stess är oxå ett bidragande orsak till koncentrationssvårgheter, jag tror inte de är fel på min son men skolan lägger ner allt för hjälpa honom, han prata klockrent sen liten ändå så fick han gå till talpedalog, men brors barn som hade svårt att prata rent fick verkligen kämpa för få hjälp, dom har sökt fel på min son sen han börja dagis, gjort tesster m,m. Han åt bra utan kladda när han var 2 år, lätt at förstå vad han vill + vi föräldrar båda är ordblinda men inte vår son, varför kan dom inte hjälp dom som behöver och vill ha hjälp, vi har alldrig sökt själva för vårt barn, ser inte problemen hemma, då skyller dom på att han inte klarar av många barn, måste alla klara av allt? less på fyrkantigheten
2009-05-17 09:51:45
Tycker också ibland att det är lite fyrkantigt! Här hos oss så behöver vår tjej verkligen medicinen, det har hjälp henne otroligt mycket, kan sitta o koncentrera sig längre stunder, som var helt hopplöst före! Nu har hon börjat skriva bokstäver & siffror. Helt klart medicinens hjälp! Vi har ökat till 20mg men ända nackdelen är också vikten, matlusten som försvunnit!
Då hon inte har medicinen, på kvällen o morgonen, så har hon det jätte jobbigt! Då medicinen börjar verka så kan hon säga att hon är trött & vill vila o har huvudvärk, men den börjar avta nu mer o mer!
Klart man undrar om man gör rätt ibland? men som hon har det i skolan nu, så är det toppen!
Vad menar dom med att avskriva din sons ADHD när han är 16 år?
Ha det bra! Kram
2009-05-18 09:47:02
5 inlägg i forumet
Hej!
jo dom förklarar att min son saknar ett ämne i hjärnan, så därför är han okoncentrerd och har svårt att hitta röda tråden, med hjälp av medicin så utvecklar han hjärnan normalt och då kan dom avskriva adhd, har kollat upp lite varför man kan få adhd och bland annat om man inte få tillräckligt med syre vid födelsen, vilken stämmer på honom pga han fasna och togs ut med sugklocka och dom var många läkare som fick trycka på magen...Men jag vet inte om de är hela sanningen, för han har utecklas normalt hemma och är snäll kan tom tycka han var lite väl klok, han hittar orden som jag inte alltid gör, han kunde skruva isär sitt playstation och sätta ihop de när han var 8 år, inte ens hans pappa kunde hjälpa honom, vi trodde de var bara att kasta, men min son sa att vi inte fick röra skruvarna, och spelet fixa han galant + att de funka igen, var trasigt innan. tycker han har koll på ditaljer och är duktigt på datan, numera får han hjälpa mig med den. jag har varit orolig för skolan, men fröken säjer han är bra på matte och språk, nu går han och lär sig tyska med 7orna, så ända problement han har är att han inte klara av för många barn samtidigt, han går numera i mindre klass, dvs en stökig då ist
. Men tycker fortfarande att vi får all hjälp vi inte vill ha eller söker,medan andra som verkligen behöver inte får...
ha de bra själv, och lycka till med din lilla tjej
)
2009-05-18 19:06:25
1 inlägg i forumet
Oj, Verkar vara intressant med Stratera här, erm. har testat medecinen och nej, hamnade i dvala tillstånd, svårt att tänka glada eller arga tankar, medecinen som är ett icke Centralstimulant är det mer legala och det finns ingen risk att du på nått sätt kan missbruka den som med antra Amfethamin derivat. Jag ser lösningen i antingen Concerta eller ritalin för ditt barn, misstänker att de nya sorterna har mer biverkningar än ritalin, Ritalin används främst för att det är så få biverkningar och det faktum att man kan ta en till tablett själv när man känner att effekten minskar!
2010-07-07 12:39:24
Svara på detta inlägg
Bli medlem
För att svara på detta inlägg måste du bli medlem. Det blir du enkelt genom att fylla i formuläret till vänster.
Inte nog med att du får full tillgång till vårt forum om du blir medlem. Du får även bl.a:
- En egen blogg
- Egen gästbok
- Möjlighet att skicka meddelande till andra medlemmar
- Chans att gå med i grupper
- Deltaga i tävlingar
Så fyll i formuläret till vänster så är du snart igång!